Nagu Distillery förde ut skärgårdssmaker även på den internationella marknaden

Jaa juttu somessa!

 

Leader-grupperna i Egentliga Finland gav Nagu Distillery pris för mest betydelsefulla företagsprojekt under EU:s landsbygdsprogramperiod 2014–2022 på Egentliga Finlands landsbygdsgala den 23 mars 2023.

År 2017 fattade Jonathan Smeds och Anton Lindholm beslutet att börja tillverka gin i sina barndomstrakter i Nagu.

– På den tiden bodde jag i Österbotten och följde på nära håll med Kyrö Distillerys framgång. Min far hade i sin tur ett litet destilleri i Nagu som han grundade 1995 då Finland gick med i Europeiska unionen. Verksamheten idkades ändå i liten skala. Där tillverkades främst äppel- och kryddbrännvin till min fars tre restauranger. I det skedet hade jag redan länge drömt om att flytta tillbaka till Nagu och jag kom på att ett eget destilleri skulle göra det möjligt att bo i skärgården, berättar Smeds om hur företaget uppstod.

Han fick med sig sin barndomsvän Anton Lindholm som bolagspartner och dessutom deltar också hans fru i företagets verksamhet vid sidan om sitt eget arbete. Företaget tog över Smeds fars gamla destilleri och hittade lämpliga lokaler för det i Vikom i Nagu.

– Min morfar byggde detta hus på 60-talet. Här tillverkades tidigare flipper-båtar och jag tillbringade också mycket tid här när jag var barn, så det kändes bra att starta Nagu Distillerys företagsverksamhet just på denna plats, säger Smeds.

Tislaamon pannuja.
I destilleriet finns tre pannor i olika storlekar och deras sammanlagda maximikapacitet är 1 000 liter i veckan. I praktiken är produktionstakten ändå långsammare, för försäljningen och många andra saker kräver också tid. Målet är att kunna anställa mer arbetskraft inom den närmaste framtiden, men än så länge sköter företagarna allt själv.

Lokal framgång och internationella priser

Nagu Distillerys gin har övertygat lokalbefolkningen och också vunnit flera internationella pris. Destilleriets första gin – Nagu Small Batch Dry Gin – var klar 2019 och kom på andra plats i tävlingen International Wine and Spirits som årligen utvärderar alkoholprodukter från över 90 länder.

– Vår första gin är kryddad med enbär, rosmarin, fänkål, citron och granskott, som vi plockar i vår egen skog, berättar Anton Lindholm.

Efter det prövade de hur ginen smakar då den lagras 100 dagar i en ektunna. Slutresultatet var Nagu Oak Aged Gin som vann guld i World Gin Awards.

– I själva verket drömde vi först om att tillverka whiskey, men det tar åtminstone tre år för den att mogna så vi började med gin. Vår Oak Aged Gin är lite som en mellanprodukt av gin och whiskey, förklarar Smeds.

Destilleriets tredje gin – Nagu Midsummar Gin – har fått sin smak av gurka, koriander och fläderblom. Den vann silver i World Gin Awards.

Även om företaget har nått framgång, har det inte kunnat dra nytta av den i sin marknadsföring på grund av Finlands alkohollagstiftning. Skärgårdens djungeltrumma har ändå visat sin styrka.

– När vår första gin släpptes till försäljning i Nagus Alko gick det på morgonen en lång kö på gården. Och ryktet har spridits snabbt. Vi har också lyckats få in våra produkter t.ex. på Sverigebåtarna, berättar företagarna.

Under förbudslagen smugglades sprit till Finland via skärgården.

– En gammal fiskare berättade för oss hur smugglare kunde dumpa alla flaskor överbord om polisen närmade sig. Därför fick lokala fiskare ofta förutom fisk också spritflaskor i näten. Som minne från den tiden har vi ett fisknät på våra etiketter, förklarar Smeds.

Om alkohol tidigare smugglades till människor i Nagu, så säljs den nu helt officiellt. Men den får ännu inte marknadsföras fritt.

Utöver gin tillverkar Nagu Distillery också en akvavit med dill och kummin.

– Akvavit är inte lika känd i Finland som den är i Sverige, Norge och Danmark, men på de svenskspråkiga områdena är det tradition att servera akvavit t.ex. på kräftskivor, berättar Smeds.

Nagu Distilleryn pulloja.
Nagu Distillerys logo är ett lutande whiskeyglas som också kan användas som bokstäverna A och G i namnet Nagu. Etiketterna som fått mycket beröm är ett resultat av företagarnas egen kreativitet.

Leader-stödet var till hjälp i början

Leader-gruppen I samma båt – Samassa veneessä beviljade Nagu Distillery investeringsstöd ur EU:s landsbygdsfond. Med hjälp av stödet kunde den gamla byggnaden byggas om till ett destilleri. Stödet användes också för att skaffa nödvändiga pannor och andra anordningar som behövs i ett destilleri.

– Stödets andel var 35 % av investeringen, dvs. över 100 000 euro. Utan stödet skulle det ha tagit mycket längre att komma i gång med verksamheten, så stödet var av stor betydelse för oss, kommenterar Smeds.

Som följande ämnar företaget investera i nya lokaler som börjar byggas på hösten i Nagu centrum.

– Där ska vi ha ett besökscentrum och ett besöksdestilleri. Visst är det möjligt att besöka oss här också, men Vikom är ganska långt från centrum och hamnen där turisterna rör sig. Vi har en bra känsla för planerna och jag tror att Nagu Distillerys besökscentrum kommer att intressera kunderna också!

Leader-grupperna i Egentliga Finland konstaterar i motiveringen till priset för mest betydelsefulla företagsstöd att Nagu Distillery är bra exempel på att man kan lyckas också internationellt fastän produktionen är småskalig och lokal. Företaget har på ett föredömligt sätt utvecklat sitt produktmärke och orten Nagu syns väl i företagets verksamhet och reklam samt i ginens smakrymd. Projektet har krävt mycket mod, vision och gåpåaranda.

Kaksi miestä seisoo pöydän takana. Pöydällä on erilaisia viinapulloja.
 Anton Lindholm och Jonathan Smeds förverkligade sin dröm om ett eget destilleri på sin egen hemort Nagu, i hjärtat av skärgården.

 

Nagu Distillery vei saariston maut myös kansainvälisille markkinoille

12 priser delades ut under Egentliga Finland landsbygdsgala!

Jaa juttu somessa!