Sikala muuttuu papulaksi – kotimainen superfood käy kaupaksi

Jaa juttu somessa!

 

Salon Angelniemellä sijaitseva Voima-papu sai alkunsa vuonna 2016, kun Karviaisten tilan viljelijäpariskunta Katriina ja Martin Klinckowström kokeilivat pelloillaan härkäpapua. Alkuperäinen suunnitelma oli tuottaa härkäpapua kalanrehuksi, mutta mökkinaapurin puheet saivat Katriinan kiinnostumaan tuotteesta ihan ihmisravinnoksi.

– Kesämökkinaapuri tuli sanomaan pellon reunalle, että onpa hienoa, että te viljelette superfoodia. Te olette todellakin aikaanne edellä. Me ei ajateltu härkäpapua aluksi ihmisten ruuaksi ollenkaan, sillä sen piti mennä kalanrehuksi. Kiinnostuin, että mitä hyötyä siitä sitten on, Katriina kertoo.

Kuvassa Katriina Klinckowström. Kuva: Anssi Ketonen.

Härkäpapu on yksi maailman vanhimmista viljelyskasveista. Kotimainen härkäpapu on proteiinipitoista lähiruokaa ja se on hyvä kuidun lähde.

– Mielenkiinnosta aloin testaamaan härkäpapua kaikessa ruuanlaitossa. Perhe huomasi aina, jos olin laittanut härkäpapua, mutta aloin sekoittaa sitä hienommaksi ja hienommaksi tehosekoittimella, Katriina selostaa.

Parhaiten Katriina onnistui käyttämään härkäpapua erilaisissa makeissa tuotteissa, kuten kakuissa ja leivonnaisissa.

– Menin erääseen tuttuun leipomoon esittelemään tuotetta ja he innostuivat heti härkäpavusta. Siinä sitten tajuttiin, että tässä voisi olla maatalouden rinnalle oma tuote, Katriinasanoo.

Tällä hetkellä yrityksellä on yhteensä kymmenen eri härkäpaputuotetta. Härkäpapurouhe ja jauho ovat yrityksen suosituimmat tuotteet. Katriina kertoo, että töitä tuotteiden ja yrityksen eteen on tehty koko perheen voimin ja välillä yötä päivää.

Uusia tuotteita on kehitetty myös maaseuturahaston hankkeen avulla. Yritystuki on haettu Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta. Hankkeen mahdollisuuksien selvittäminen alkoi paikallisen Leader-ryhmän kautta.

Yritys on tehnyt suuren työn härkäpavun markkinoimisessa kuluttajalle, sillä Katriina kertoo vierailevan säännöllisesti kaupoissa ja messuilla maistattamassa eri tuotteita. Yritys on todennut yhdeksi tehokkaaksi markkinointikanavaksi myös sosiaalisen median.

– Olen aika vahvasti lähtenyt tuonne somemaailmaan. Me tehdään aika paljon yhteistyötä blokkaajien kanssa someyhteistyötä Instagramissa ja Facebookissa, Katriina kertoo.

Yritys on saamassa uusia tuotantotiloja valmiiksi. Viimeiset porsaat lähtivät tilalta vuonna 1999, joten vanha sikala on toiminut pelkkänä varastona. Nyt Karviaisten tilan vanha sikala on parhaillaan muuttumassa papulaksi. Tiloihin tulee pakkaamo, mylly ja toimisto. Tavoitteena on siirtää tuotanto remontoituun papulaan kevään aikana. Tulevaisuuden haaveena ovat myös isompi mylly ja pakkauskone.

 

Teksti ja kuvat Anssi Ketonen

Jaa juttu somessa!